|

|
|
:: Strzegom
- miasto w powiecie świdnickim leżące na Przedgórzu Sudeckim, ok. 55 km
na południowy zachód od Wrocławia.
:: Strzegom
- stacja węzłowa w 10,461 km linii Jaworzyna Śląska - Legnica (wg SRJP)
i w 251,962 km linii 137 (tzw. Trasy Podsudeckiej) Katowice - Legnica
(wg D29) oraz dla linii Malczyce - Roztoka (tabela 266 wg SRJP, później
248 Strzegom - Malczyce, po likwidacji pierwotnej tabeli 248 Jawor - Marciszów)
i w 36,283 km linii 302 (wg D-29) Malczyce - Marciszów. Pociągi do stacji
Strzegom regularnie zaczęły docierać od 16 grydnia 1856 roku, kiedy to
oddano do użytku linię z Jaworzyny Śląskiej do Legnicy, wybudowaną przez
Kolej Wrocławsko-Świdnicko-Świebodzicką (BFE - Breslau-Schweidnitz-Freiburger
Eisenbahngesellschaft). 1 grudnia 1890 roku stacja Strzegom stała się
stacją węzłową, otwarto wtedy linię ze Strzegomia przez Roztokę do Bolkowa
(wówczas powiatowego). W 5 lat później otwarto (1 września 1895 r.) linię
Strzegom - Malczyce, na której to zlikwidowano ruch pasażerski od 1 sierpnia
1989 r. Kolejną inwestycją w węźle strzegomskim była przebudowa linii
Strzegom - Bolków - Marciszów na linię pierwszorzędną w roku 1911, co
oznaczało m.in. konieczność likwidacji jednopoziomowych skrzyżowań z drogami
lokalnymi. Wówczas wybudowano estakadę i stację Strzegom Miasto oraz łącznik
Strzegom Miasto - Strzegom Międzyrzecze, umożliwiający jazdę z Jaworzyny
Śląskiej do Marciszowa bez konieczności zmiany kierunku jazdy na stacji
Strzegom. Ruch na tej linii zlikwidowany od pierwszej połowy lat 90. ubiegłego
wieku; obecnie czasem tylko pojedzie jakaś zdawka do Bolkowa
Stacja Strzegom znajduje się ok. 3 km od centrum miasta, na jego północno-zachodnich
obrzeżach. Z całkiem sporej i ruchliwej niegdyś stacji obecnie niewiele
juz zostało: pociągów coraz mniej (w rozkładzie 1976/77 odjeżdżało ze
stacji Strzegom w różnych kierunkach 16 pociągów, w tym np. Katowice -
Legnica, Nysa - Legnica, Malczyce - Świdnica Miasto), budynek stacyjny
jest w miarę zadbany i na piętrach zamieszkały, ale dla podróżnych zamknięty:
nieczynna jest kasa, poczekalnia czy bar, przejście podziemne pomiędzy
peronami jest zalane wodą. Dalej - wieże wodne popadają w ruinę, stająca
się za nimi dziesięciostanowiskowa parowozownia jest wydzierżawiona firmie
złomiarskiej i również popada w ruinę, natomiast znajdująca się przed
parowozownią obrotnica używana jest niemal zgodnie z przeznaczeniem, bo
do obracania wagonów! Odbywa się to następujący sposób: gdy ilość wagonów
ze złomem przekracza długość toru biegnącego z obrotnicy do końca ostatniego
stanowiska w parowozowni, jeden z wagonów obracany jest koparką na obrotnicy
(mechanizm obrotu już nie działa) i przetaczany na inny tor. W sierpniu
2003 obie nastawnie były jeszcze czynne.
:: Strzegom
powstał w [będzie opis]
|