Kolej na Dolnym Śląsku

   
      :: stacje::  
   
 
  :: stacje :: linie :: rozkłady :: strona główna :: strona sponsora ::
 

Strzegom

 
Strzegom - budynek stacji « Strzegom - widok budynku stacji od strony ul. Kolejowej, obecnie znikoma jego część jest wykorzystywana do obsługi ruchu kolejowego; kasy nie ma, poczekalnia nieczynna, informacja (dla wtajemniczonych) w nastawni (16 VII 2003)
Strzegom - panorama stacji « Strzegom - widok ogólny stacji z peronem I na pierwszym planie; pierwotnie oba perony były połączone przejściem podziemnym znajdującym się u czoła stacji (16 VII 2003)
Strzegom - pociąg do Kamieńca « Strzegom - pociąg osobowy relacji Legnica - Kamieniec Ząbkowicki z SU42-520 przy peronie I; od rozkładu 2003/04 pociągi w tak długich relacjach na Trasie Podsudeckiej już nie kursują (16 VII 2003)
Strzegom - peron II « Strzegom - zadaszenie peronu drugiego; zwraca uwagę jego kiepski stan i zagrodzone wejście do przejścia podziemnego pod torami (16 VII 2003)
Strzegom - detal « Strzegom -mały, ale dość wiekowy detal na peronie II (16 VII 2003)
Strzegom - woda w tunelu
« Strzegom - zejście z peronu II do przejścia podziemnego łączącego oba perony z wyjściem poza obręb torów; jest ono nieużywane i zalane (16 VII 2003)
Strzegom - wieże wodne « Strzegom - niszczejące i popadające w ruinę dwie wieże wodne, a za nimi budynek dawnej parowozowni w północnej części stacji (16 VII 2003)
Strzegom - parowozownia « Strzegom - dawna 10-cio stanowiskowa parowozownia, w której obecnie mieści się skup złomu; po prawej stronie, za belkami jest obrotnica (16 VII 2003)
Strzegom - obrotnica « Strzegom - obrotnica przed parowozownią używana jest do obracania wagonów - opis tej operacji obok przy opisie stacji (16 VII 2003)
Strzegom - nastawnia « Strzegom - nastawnia ST.1 u wylotu używanych torów do Jawora (i dalej do Legnicy) oraz nieużywanej linii do Malczyc (16 VII 2003)
Strzegom - żuraw « Strzegom - kran do napełniania wodą parowozów. (14.06.2000). Rok później trafił - nieco rozbity - do skansenu w Jaworzynie Śląskiej; zdjęcie ze strony śp. Grzegorza Sarneckiego)
::1944::
::1955/56::
::1960/61::
::1980/81::
::1985/86::
 

::rozkłady jazdy::
dla stacji Strzegom (Striegau)

 

:: Strzegom
- miasto w powiecie świdnickim leżące na Przedgórzu Sudeckim, ok. 55 km na południowy zachód od Wrocławia.

:: Strzegom
- stacja węzłowa w 10,461 km linii Jaworzyna Śląska - Legnica (wg SRJP) i w 251,962 km linii 137 (tzw. Trasy Podsudeckiej) Katowice - Legnica (wg D29) oraz dla linii Malczyce - Roztoka (tabela 266 wg SRJP, później 248 Strzegom - Malczyce, po likwidacji pierwotnej tabeli 248 Jawor - Marciszów) i w 36,283 km linii 302 (wg D-29) Malczyce - Marciszów. Pociągi do stacji Strzegom regularnie zaczęły docierać od 16 grydnia 1856 roku, kiedy to oddano do użytku linię z Jaworzyny Śląskiej do Legnicy, wybudowaną przez Kolej Wrocławsko-Świdnicko-Świebodzicką (BFE - Breslau-Schweidnitz-Freiburger Eisenbahngesellschaft). 1 grudnia 1890 roku stacja Strzegom stała się stacją węzłową, otwarto wtedy linię ze Strzegomia przez Roztokę do Bolkowa (wówczas powiatowego). W 5 lat później otwarto (1 września 1895 r.) linię Strzegom - Malczyce, na której to zlikwidowano ruch pasażerski od 1 sierpnia 1989 r. Kolejną inwestycją w węźle strzegomskim była przebudowa linii Strzegom - Bolków - Marciszów na linię pierwszorzędną w roku 1911, co oznaczało m.in. konieczność likwidacji jednopoziomowych skrzyżowań z drogami lokalnymi. Wówczas wybudowano estakadę i stację Strzegom Miasto oraz łącznik Strzegom Miasto - Strzegom Międzyrzecze, umożliwiający jazdę z Jaworzyny Śląskiej do Marciszowa bez konieczności zmiany kierunku jazdy na stacji Strzegom. Ruch na tej linii zlikwidowany od pierwszej połowy lat 90. ubiegłego wieku; obecnie czasem tylko pojedzie jakaś zdawka do Bolkowa
Stacja Strzegom znajduje się ok. 3 km od centrum miasta, na jego północno-zachodnich obrzeżach. Z całkiem sporej i ruchliwej niegdyś stacji obecnie niewiele juz zostało: pociągów coraz mniej (w rozkładzie 1976/77 odjeżdżało ze stacji Strzegom w różnych kierunkach 16 pociągów, w tym np. Katowice - Legnica, Nysa - Legnica, Malczyce - Świdnica Miasto), budynek stacyjny jest w miarę zadbany i na piętrach zamieszkały, ale dla podróżnych zamknięty: nieczynna jest kasa, poczekalnia czy bar, przejście podziemne pomiędzy peronami jest zalane wodą. Dalej - wieże wodne popadają w ruinę, stająca się za nimi dziesięciostanowiskowa parowozownia jest wydzierżawiona firmie złomiarskiej i również popada w ruinę, natomiast znajdująca się przed parowozownią obrotnica używana jest niemal zgodnie z przeznaczeniem, bo do obracania wagonów! Odbywa się to następujący sposób: gdy ilość wagonów ze złomem przekracza długość toru biegnącego z obrotnicy do końca ostatniego stanowiska w parowozowni, jeden z wagonów obracany jest koparką na obrotnicy (mechanizm obrotu już nie działa) i przetaczany na inny tor. W sierpniu 2003 obie nastawnie były jeszcze czynne.

:: Strzegom
powstał w [będzie opis]

  :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::do góry::::::::    

kolej na Dolnym Śląsku, kolej na Dolnym Śląsku, Strzegom, Strzegom, Strzegom, Strzegom, Strzegom, linia kolejowa Katowice - Strzegom - Legnica, Jaworzyna Śląska - Strzegom - Legnica, Malczyce - Strzegom - Roztoka, Malczyce - Strzegom - Marciszów, Strzegom - Marciszów, Striegau, kolej, kolej, kolej, Dolny Śląsk, Dolny Śląsk, Dolny Śląsk, koleje Dolnego Śląska, kolej na Dolnym Śląsku, kolej, Dolny Śląsk, stacja, stacja, stacja, dworzec, dworzec, dworzec, linia, linia, linia, rozkład, rozkład, rozkład, przystanek, przystanek, przystanek, most, most, most, wiadukt, wiadukt, wiadukt, historia kolei, historia kolei, historia kolei, kolejnictwo, historia kolejnictwa, kolejnictwo dolnośląskie, kolejnictwo dolnośląskie, eisenbahn, kleinbahn, bahn, kleinbahnhof, bahnhof, Schlesien, Niederschlesien