Kolej na Dolnym Śląsku

   
      :: stacje::  
   
 
  :: stacje :: linie :: rozkłady :: strona główna :: strona sponsora ::
 

Bardo Przyłęk

 
Bardo Przyłęk - widok na budynek stacji « Bardo Przyłęk - widok na budynek stacji od strony dojazdu; stacja jest doskonale widoczna z drogi nr 8 Wrocław - Kudowa Zdrój, jednak aby się do niej dostać trzeba zjechać tuż przed Bardem do Przyłęku (29 I 2003)
Bardo Przyłęk - widok na budynek stacji od strony peronów « Bardo Przyłęk - budynek stacji oraz gustowna dobudówka dla dyżurnego ruchu; widok od strony peronów (29 I 2003)
Bardo Przyłęk - widok na stację w kierunku Kamieńca Ząbkowickiego « Bardo Przyłęk - widok ogólny stacji w kierunku Kamieńca Ząbkowickiego; patrząc z tej perspektywy Przyłęk znajduje się po prawej stronie, a droga nr 8 po lewej (29 I 2003)
Bardo Przyłęk - SM03-333 na terenie Bardeckich Zakładów Papierniczych « Bardo Przyłęk - taka sobie lokomotywka stała na terenie będących w upadłości Bardeckich Zakładów Papierniczych, które znajdują się naprzeciw stacji (29 I 2003)
Bardo Przyłęk - pocztówka przedwojenna « Bardo Przyłęk - pocztówka przedwojenna z ujęciem na stację od strony peronów; zwraca uwagę nieistniejące zadaszenie części peronu przy budynku stacyjnym
::1944::
::1955/56::
::1960/61::
::1980/81::
::1985/86::
  ::rozkłady jazdy::
dla stacji Bardo Przyłęk (Wartha Frankenberg)
 

:: Bardo Przyłęk
- duża wieś leżąca w powiecie ząbkowickim na północny wschód od Barda Śląskiego w dolinie Nysy Kłodzkiej, w miejscu, gdzie kończy się jej przełom przez Góry Bardzkie.

:: Bardo Przyłęk
- stacja w 82,544 km linii kolejowej z Wrocławia do Międzylesia. Przed wojną nosiła nazwę Wartha Frankenberg, zaś krótko po wojnie Barda Przyłąk. Kolej dotarła tu w roku 1872 od strony Wrocławia.
Teren obok dzisiejszej stacji kolejowej Bardo Przyłęk to dawna kolonia Nowy Świat, należąca do Przyłęku. Warto zauważyć, że stacja powstała w miejscu starej gospody, obok której stała stajnia oferująca dyliżansom dodatkowe konie, potrzebne wozom z racji ostrego podjazdu w kierunku Barda.

:: Bardo Przyłęk
podobno istnieje od XI-XII wieku (nosił nazwę Prilanc). Pierwsza wzmianka o Przyłęku pochodzi z 1189 roku. Nazwa Frankenberg pojawiła się w dokumencie z 1210 roku, prawdopodobnie na skutek osiedlenia się tutaj kolonistów niemieckich z Frankonii. Przyłęk przez pewien czas był miastem (z 1253 roku pochodzi wzmianka o wójcie) z własną mennicą i prawem bicia monety, ale już w 1296 roku występuje ponownie jako wieś, tracąc swoje znaczenie na rzecz pobliskich Ząbkowic Śląskich.
W 1889 roku naprzeciwko stacji wybudowano "Wschodnioniemiecką Fabrykę Ligniny i Papieru", w której produkowano celulozę, spirytus etylowy, papier pakowy i masę papierniczą (do wyrobu m.in. mebli ogrodowych i uli). Po II wojnie światowej była producentem chyba najbardziej poszukiwanego towaru w PRL-u - papieru toaletowego. Obecnie w stanie upadłości.
W Przyłęku warto zobaczyć kościół św. Anny, odbudowany i rozbudowany w pierwszej połowie XIX wieku po pożarze (z wyjątkiem wieży kościelnej, pochodzącej z XIV wieku, którą odbudowano w 1871 roku).

  :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::do góry::::::::    

kolej na Dolnym Śląsku, kolej na Dolnym Śląsku, Bardo Przyłęk, Bardo Przyłęk, Bardo Przyłęk, Bardo Przyłęk, Bardo Przyłęk, Wartha Frankenberg, Barda Przyłąk, linia kolejowa Wrocław - Kamieniec Ząbkowicki - Kłodzko - Międzylesie, kolej, kolej, kolej, Dolny Śląsk, Dolny Śląsk, Dolny Śląsk, koleje Dolnego Śląska, kolej na Dolnym Śląsku, kolej, Dolny Śląsk, stacja, stacja, stacja, dworzec, dworzec, dworzec, linia, linia, linia, rozkład, rozkład, rozkład, przystanek, przystanek, przystanek, most, most, most, wiadukt, wiadukt, wiadukt, historia kolei, historia kolei, historia kolei, kolejnictwo, historia kolejnictwa, kolejnictwo dolnośląskie, kolejnictwo dolnośląskie, eisenbahn, kleinbahn, bahn, kleinbahnhof, bahnhof, Schlesien, Niederschlesien