:: Bogatynia
- stara łużycka miejscowość położona w Obniżeniu Żytawsko-Zgorzeleckim, wzmiankowana w dokumentach już w 1262 r.
Obecnie jest 20-tys. miastem w powiecie zgorzeleckim, w tzw. worku turoszowskim.
Do 1945 roku Bogatynia nosiła nazwę Reichenau, a w latach 1945-47 Rychwałd.
:: Bogatynia
- stacja końcowa w 32,760 km nieczynnej od 3 kwietnia 2000 roku dla ruchu
pasażerskiego linii kolejowej z Mikułowej. Wg SRJP stacja znajdowała się
39 kilometrów od Mikułowej - wynikało to z faktu, że pociągi pasażerskie
zawsze zajeżdżały do Zawidowa, gdzie następowała zmiana czoła pociągu,
natomiast wybudowane w latach 50. łącznice pomiędzy posterunkami Wilka,
Wilka 1 i Wilka 2, po których liczono kilometraż, umożliwiały jazdę bezpośrednio
do Bogatyni. Stacja została zbudowana na północnych przedmieściach Bogatynii,
niedaleko drogi wylotowej na Zgorzelec.
Teren dawnej stacji kolejowej Bogatynia to obecnie zardzewiałe i zarośnięte
tory, zarośnięte perony oraz resztki gruzu w miejscu dworca, spalonego
przez miejscowych meneli w latach 90. XX wieku. A jeszcze w połowie lat
80. XX w. odprawiano stąd bezpośreni pociąg do Warszawy Wschodniej.
Pierwsze projekty budowy linii kolejowej do Bogatyni pochodzą z lat 70.
XIX wieku (normalnotorowa linia Żytawa - Bogatynia - Legnica), została
ona jednak zarzucona na skutek kryzysu w 1873 roku. Drugą rozważaną propozycją
było wybudowanie odgałęzienia w Porajowie od istniejącej linii Żytawa
- Liberec. Jednak zatwierdzenia przez parlament Saksonii doczekał się
dopiero wariant położenia linii wąskotorowej 750 mm Żytawa - Bogatynia.
W 1884 roku do Bogatyni przyjechały pierwsze pociągi. W Bogatynii, na
obecnym placu PKS, powstał dworzec z magazynem, urzędem celnym, zarządem
kolei i lokomotywownią. W 1900 roku linię przedłużono do Hermanic w Austrii.
W 1945 r. przerwano najpierw ruch do Czechosłowacji (2 V 1945), a potem
z Żytawy (22 VI 1945). Przewozy pasażerskie wznowiono dopiero 20 maja
1951 po wybudowaniu odgałęzienia do Turoszowa, ale już 1 VII 1961 zostały
zawieszone, a do 1964 linia uległa fizycznej likwidacji. Prawdopodobnie
w latach 50. XX wieku zbudowano do Bogatyni linię normalnotorową, ze stacją,
której resztki można oglądać na zdjęciach obok.
:: Bogatynia
wg legendy została założona przez czeskiego rycerza Rychłę. Szybki rozwój miejscowości zapewniło korzystne położenie na szlaku handlowym z Drezna do Świdnicy - dzięki niemu zawsze sprawnie była odbudowywana po różnych kataklizmach (pożary, zniszczenia podczas wojen husyckich). Od XVIII wieku Bogatynia była silnym ośrodkiem tkactwa chałupniczego. Jednak największy wpływ na dzieje Bogatyni miało odkrycie w pocz. XIX w. w jej okolicach
węgla brunatnego.
W Bogatyni zwracają uwagę zabytki budownictwa górnołużyckiego (prawie
700 zachowanych domów o budowie przysłupowo-zrębowej), niespotykane gdzie
indziej w Polsce i odbywający się tu od 1984 r. "Turniej łgarzy".
|