Kolej na Dolnym Śląsku

   
      :: stacje::  
   
 
  :: stacje :: linie :: rozkłady :: strona główna :: strona sponsora ::
 

Brzezinka Średzka

 
Brzezinka Średzka - budynek stacji « Brzezinka Średzka - widok na okazały budynek stacji od strony miejscowości i głównej drogi przebiegającej przez Brzezinkę z Wrocławia; ujęcie od zachodu (16 VII 2003)
Brzezinka Średzka - budynek stacji « Brzezinka Średzka - budynek stacji od strony torów; na pierwszym planie perony, na które można dostać się przechodząc przez tory - stacja mimo swojej wielkości i położenia na dość ważnej magistrali w okresie przedwojennym (i obecnie także) nie posiadała nigdy przejścia podziemnego (16 VII 2003)
Brzezinka Średzka - nastawnia « Brzezinka Średzka - nastawnia znajdująca się w północno-wschodniej części stacji stacji (wylot w kierunku Głogowa); aż do niej ciągnie się spod budynku stacyjnego trzeci tor, kończący się kilkanaście metrów za nastawnią (16 VII 2003)
Brzezinka Średzka - wypadek « Brzezinka Średzka - pocztówka przedstawiająca wypadek w okolicach stacji Brzezinka Średzka (Klein Bresa), który miał miejsce 24 maja 1910 roku; nic więcej o wydarzeniu nie wiem
::1944::
::1955/56::
::1960/61::
::1980/81::
::1985/86::
  ::rozkłady jazdy::
dla stacji Brzezinka Średzka (Klein Bresa, Brzeźna)
 

:: Brzezinka Średzka
- wieś leżąca w powiecie średzkim na północny zachód od Wrocławia.

:: Brzezinka Średzka
- stacja w 20,457 km linii z Wrocław Główny- Głogów - Zielona Góra - Szczecin Główny (linia nr 273 wg D-29) lub w 21 km linii Wrocław Główny- Ścinawa - Rudna Gwizdanów - Głogów (tab. 265 SRJP). Przed wojną nosiła nazwę Klein Bresa, a krótko po wojnie Brzeźna. Kolej do stacji Brzezinka Średzka dotarła 1 sierpnia 1874 roku od strony Wrocławia. Początkowo poprowadzono linię jednotorową, drugi tor dobudowano na całym odcinku Wrocław - Brzezinka Średzka - Rudna Gwizdanów w latach 1911-1912. Tor ten został zdemontowany w 1945 roku i ponownie odbudowany w 1974 roku. 4 marca 1982 roku odcinek Wrocław - Brzezinka Średzka - Brzeg Dolny został zelektryfikowany.
Stacja położona jest na północ od miejscowości, ale za to bezpośrednio przy drodze prowadzącej z Wrocławia. Zaraz za stacją, przy nastawni, droga ta przecina tory kolejowe, kierując się w stronę Odry. Stacja ma prawie 1,5 km długości i pierwotnie obsługiwała zapewne spory ruch towarowo-osobowy (prawdopodobnie z większym naciskiem na ten pierwszy), o czym może świadczyć okazały budynek stacyjny z rampą, kilka budynków o charakterystycznej kolejowej architekturze położonych wzdłuż torów w sąsiedztwie głównego obiektu stacyjnego oraz oddalona o kilkaset metrów nastawnia z kończącym się kilkanaście metrów za nią trzecim torem. Stacja wyposażona jest w semafory świetlne.
Budynek stacyjny jest w miarę zadbany, zapewne dzięki jego mieszkańcom na piętrze, kasa biletowa już nie funkcjonuje, ale przejście na perony przez budynek nie jest zamknięte. Zaskoczeniem jest natomiast - przy tej wielkości stacji i randze linii - brak przejść podziemnych na perony (i jakichkolwiek śladów ich ewentualnej obecności dawniej).

:: Brzezinka Średzka
właściwie nie posiada żadnych atrakcji.

  :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::do góry::::::::    

kolej na Dolnym Śląsku, kolej na Dolnym Śląsku, Brzezinka Średzka, Brzezinka Średzka, Brzezinka Średzka, Brzezinka Średzka, Brzezinka Średzka, Brzezinka Średzka, linia kolejowa Wrocław - Brzezinka Średzka - Głogów - Zielona Góra - Szczecin, kolej, kolej, kolej, Dolny Śląsk, Dolny Śląsk, Dolny Śląsk, koleje Dolnego Śląska, kolej na Dolnym Śląsku, kolej, Dolny Śląsk, stacja, stacja, stacja, dworzec, dworzec, dworzec, linia, linia, linia, rozkład, rozkład, rozkład, przystanek, przystanek, przystanek, most, most, most, wiadukt, wiadukt, wiadukt, historia kolei, historia kolei, historia kolei, kolejnictwo, historia kolejnictwa, kolejnictwo dolnośląskie, kolejnictwo dolnośląskie, eisenbahn, kleinbahn, bahn, kleinbahnhof, bahnhof, Schlesien, Niederschlesien