Kolej na Dolnym Śląsku

   
      :: stacje::  
   
 
  :: stacje :: linie :: rozkłady :: strona główna :: strona sponsora ::
 

Jerzmanice Zdrój

 
Jerzmanice Zdrój - budynek stacji « Jerzmanice Zdrój - budynek stacji widoczny od zachodu; tory i perony znajdują się po przeciwnej stronie budynku, z jednym wyjątkiem - z tej strony biegnie linia Jerzmanice Zdrój - Wilków, jej tory zaczynają przed częścią osobową stacji i nie przechodzą przez perony (15 VIII 2003)
Jerzmanice Zdrój - nazwa stacji « Jerzmanice Zdrój - perony i budynek stacji w zimowej scenerii widoczne od wschodu, czyli od strony miejscowości Jerzmanice Zdrój (8 XII 2002)
Jerzmanice Zdrój - peron « Jerzmanice Zdrój - panorama stacji z widokiem na północ w kierunku stacji Złotoryja; po ilości używanych torów widać, że linia Legnica - Jerzmanice Zdrój jest intensywnie eksploatowana; niestety tylko w ruchu towarowym (15 VIII 2003)
Jerzmanice Zdrój - panorama stacji « Jerzmanice Zdrój - ciekawa i niespotykana gdzie indziej na tej linii wiata (weranda?) dla podróżnych; jak na nieużywany w ruchu pasażerskim budynek w całkiem niezłym stanie - nieznaczne tylko ubytki w szybach (8 XII 2002)
Jerzmanice Zdrój - pociąg « Jerzmanice Zdrój - widok na południe: z lewej tor do Marciszowa przez Świerzawę i Wojcieszów, z prawej do Lwówka Śląskiego przez Nową Wieś Grodziską; używany jest tylko ten pierwszy, ale jedynie do Krzeniowa, gdzie kończy się trakcja elektryczna i zaczyna bocznica do kamieniołomów (15 VIII 2003)
Jerzmanice Zdrój - wjazd na peron I « Jerzmanice Zdrój - tor do stacji Wilków Złotoryjski, oddalonej od stacji Jerzmanice Zdrój o 7 km; linia w ruchu pasażerskim funkcjonowała jedynie przez kilka lat w latach 50. XX wieku (8 XII 2002)
Jerzmanice Zdrój - wieże wodne « Jerzmanice Zdrój - most nad Kaczawą kilkaset metrów za stacją w kierunku Lwówka Śląskiego (15 VIII 2003)
Jerzmanice Zdrój - nastawnia « Jerzmanice Zdrój - pomiędzy mostem powyżej, a tym na zdjęciu niżej, Kaczawa podmyła tor szlaku Jerzmanice Zdrój - Lwówek Śląski; stało się to na początku tego wieku (rok 2001 lub 2002);nasyp i tor jako nieużywane nie zostały naprawione (15 VIII 2003)
Jerzmanice Zdrój - tory do Chojnowa i Legnicy « Jerzmanice Zdrój - drugi most i stojący za nim semafor wskazujący wolną drogę pociągom zmierzającym do stacji Jerzmanice Zdrój z kierunku Lwówka Śląskiego (15 VIII 2003)
Jerzmanice Zdrój - most « Jerzmanice Zdrój - nastawnia w północnej części stacji, przy wylocie w kierunki Złotoryi (15 VIII 2003)
« Jerzmanice Zdrój - na przełomie roku 2008 i 2009 reaktywowano "na chwilę" przewozy pasażerskie na odcinku Jerzmanice Zdrój - Złotoryja - Legnica. Na zdjęcieu pociąg PR do Wrocławia (1 V 2009)
Jerzmanice Zdrój - pociąg do Wrocławia « Jerzmanice Zdrój - widok stacji w kierunki Złotoryi (1 V 2009)
Jerzmanice Zdrój - pocztówka sprzed 1945 r. « Jerzmanice Zdrój - pocztówka z 1904 roku
Jerzmanice Zdrój - pocztówka sprzed 1945 r. « Jerzmanice Zdrój - pocztówka z 1909 roku
Jerzmanice Zdrój - pocztówka sprzed 1945 r. « Jerzmanice Zdrój - stara pocztówka
Jerzmanice Zdrój - pocztówka sprzed 1945 r. « Jerzmanice Zdrój - równia stacyjna położona jest na nasypie chroniącym stację przed wylewamy płynącej obok Kaczawy
Jerzmanice Zdrój - pocztówka sprzed 1945 r. « Jerzmanice Zdrój - pocztówka z 1917 roku
Jerzmanice Zdrój - pocztówka sprzed 1945 r. « Jerzmanice Zdrój - pocztówka sprzed II wojny światowej
Jerzmanice Zdrój - pocztówka sprzed 1945 r. « Jerzmanice Zdrój - pocztówka z 1941 roku
::1944::
::1955/56::
::1960/61::
::1980/81::
::1985/86::
  ::rozkłady jazdy::
dla stacji Jerzmanice Zdrój (Hermsdorf Bad)
 

:: Jerzmanice Zdrój
- miejscowość w powiecie złotoryiskim, leży w dolinie Kaczawy, wzdłuż szlaku handlowego z Legnicy do Jeleniej Góry, 30 km na południe od Legnicy.

:: Jerzmanice Zdrój
- nieczynna stacja węzłowa w 24,276 km linii Marciszów - Legnica (tab. 249 wg SRJP) oraz początkowa dla linii Jerzmanice Zdrój - Lwówek Śląski - Świeradów Zdrój (tab. 253 SRJP) i dla linii Jerzmanice Zdrój - Wilków Złotoryjski (tab. 258 URJP w 1953 roku, ale już 253 w 1957 roku) lub z Legnicy przez Złotoryję, Jerzmanice Zdrój, Lwówek Śląski, Gryfów Śląski, Mirsk do Pobiednej (linia 284 wg D-29), końcowa dla linii Marciszów - Jerzmanice Zdrój (linia nr 312 wg D-29) oraz początkowa dla linii Jerzmanice Zdrój - Wilków Złotoryjski (linia nr 342 wg D-29).
Stacja do 1945 roku nazywała się Hermsdorf Bad. Kolej dotarła tu ze Złotoryi 16 września 1895 (po 10-ciu latach od doprowadzenia jej do Złotoryi) i dalej poprowadzono ją do Świerzawy. 15 maja 1896 roku stacja Jerzmanice Zdrój stał się węzłową, gdyż oddano do użytku odcinek z Nowej Wsi Grodziskiej (trasa Lwówek Śląski - Nowa Wieś Grodziska była już gotowa 1 grudnia 1895), 18 maja 1951 roku uruchomiono - po 2 latach budowy - linię Jerzmanice Zdrój - Wilków Złotoryjski (7 km), na której od następnego roku wprowadzono przewozy pasażerskie. Z ciekawostek warto wspomnieć, linia do Wilkowa charakteryzuje się sporym nachyleniem, co należy brać pod uwagę przy zestawianiu składów, gdyż może to prowadzić do takich zdarzeń jakie było udziałem parowozu Tr5-65, stacjonującego w MD Legnica, który wykoleił się 30 sierpnia 1955 roku, gdyż najechał na upór w Jerzmanicach Zdroju w wyniku braku wymaganego ciężaru hamującego w pociągu zjeżdżającym z Wilkowa.
W 1988 roku zelektryfikowano odcinek Legnica - Złotoryja - Jerzmanice Zdrój - Krzeniów (30 listopada 1988).
Ruch pasżerski przez stację Jerzmanice Zdrój zaczęto stopniowo ograniczać od przełomu lat 50. i 60. XX wieku - zaczęto od pociągów do Wilkowa, których było już w rozkładzie 1960/61. W roku 1991 zawieszono przewozy osobowe do Lwówka Śląskiego (chociaż jeszcze w rozkładzie 1980/81 były 4 pary pociągów pokonujących odcinek Jerzmanice Zdrój - Lwówek Śląski, w tym pociąg Legnica - Świeradów Zdrój czy Złotoryja - Jelenia Góra). Linia do Marciszowa przez Jerzmanice Zdrój także już jest zamknięta - ostatnie pociągi pasażerskie przejechały tu i odjechały stąd w maju 1995 roku - po zakończeniu elektryfikacji nie prowadzono bezpośrednich pociągów na całej linii Legnica - Marciszów, tylko w Jerzmanicach pasażerowie przesiadali się z EZT do pociągu z trakcją spalinową i na odwrót dla jadących w przeciwnym kierunku. Ostatnim pociągiem z pasażerami był pociąg specjalny uruchomiony z okazji 20-lecia obecnści trakcji elektrycznej w węźle legnickim 24 października 2004. Na krótko wznowiono przewozy psażerskie na odcinku Legnica - Złotoryja - Jerzmanice Zdrój na przełomie 2008 i 2009 roku, ale z powodu znikomej frekwencji szybko je zlikwidowano.
Na odcinku do Krzeniowa jest prowadzony natomiast intensywny ruch towarowy (z prędkością szlakową 20 km/h) na potrzeby kamieniołomów w Wilkowie (bocznica Krzeniów - Wilków).
Budynek stacji Jerzmanice Zdrój obecnie pełni funkcję podrzędnej placówki PKP Cargo oraz mieszkalną. Jakie jest wykorzystanie nastawni - nie wiem. Stacja posiada czynne semafory kształtowe, perony zarośnięte - ogólnie smutny widok, szczególnie w kontekście wielkości stacji.

:: Jerzmanice Zdrój
powstały najprawdopodobniej we wczesnym średniowieczu, a założenie wsi wiąże się z wydobywanym w okolicy złotem i intensywną kolonizacją Śląska w XII i XIII wieku. Przez tereny, na których leżą obecnie Jerzmanice Zdrój, prowadził stary szlak handlowy z Legnicy przez Złotoryję do Lwówka i dalej na zachód. Pierwsza pewna wzmianka w dokumentach o Jerzmanicach pojawia się w roku 1497 w złotoryjskiej księdze miejskiej. W późniejszych wiekach Jerzmanice stały się siedzibą szlacheckich rodów Bocków i Schindlów, a I połowie XVI w. często je odwiedzał ze swoimi uczniami słynny rektor złotoryjskiego Gimnazjum Humanistycznego Walenty Trotzendorf.
Jerzmanice, leżąc nad Kaczawą, kilkakrotnie były zalewane przez powódź, z których największa była w 1608 roku (zginęło ponad 80 osób, woda porwała np. młyn, a w pobliskiej Złotoryi lustro wody wznosiło się ponad 1,5 m nad poziom ulic nad rzeką). Ostatnie wielkie powódzie nawiedziła Jerzmanice w 1926 i w 1997 roku. W XIX wieku nastąpił szybki rozwój Jerzmanic - powstał zakład przędzalniczy, działały 2 karczmy i 2 gorzelnie, a od lat 30. do 70. działała tu wykańczalnia sukna. W jej budynkach lekarz powiatowy ze Złotoryi dr Christian Leo w 1881 roku otworzył zakład leczniczy pod nazwą Jerzmanice Zdrój (niem. Hermsdorf Bad), potem nazwa ta przyjęła się dla całej miejscowości. Po II wojnie światowej zrezygnowano z działalności uzdrowiskowej, chociaż "zdrój" w nazwie został. A w budynkach pouzdrowiskowych od 1959 roku jest poprawczak.
W Jerzmanicach Zdroju warto zobaczyć kościół św. Antoniego z XIV wieku z oryginalnym epitafium rodziny Bocków, pomnik przyrody nieożywionej "Krucze Skały" i przede wszystkim rezerwat geologiczny "Wilcza Góra" ze słynną "różą bazaltową" - odsłoniętym przekrojem komina wulkanicznego.

  :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::do góry::::::::    

kolej na Dolnym Śląsku, kolej na Dolnym Śląsku, Jerzmanice Zdrój, Jerzmanice Zdrój, Jerzmanice Zdrój, Jerzmanice Zdrój, Jerzmanice Zdrój, linia kolejowa Legnica - Złotoryja - Jerzmanice Zdrój - Marciszów, linia kolejowa Legnica - Złotoryja - Jerzmanice Zdrój - Gryfów Śląski - Pobiedna, linia kolejowa Jerzmanice Zdrój - Gryfów Śląski, linie kolejowa Marciszów - Jerzmanice Zdrój, kolej, kolej, kolej, Dolny Śląsk, Dolny Śląsk, Dolny Śląsk, koleje Dolnego Śląska, kolej na Dolnym Śląsku, kolej, Dolny Śląsk, stacja, stacja, stacja, dworzec, dworzec, dworzec, linia, linia, linia, rozkład, rozkład, rozkład, przystanek, przystanek, przystanek, most, most, most, wiadukt, wiadukt, wiadukt, historia kolei, historia kolei, historia kolei, kolejnictwo, historia kolejnictwa, kolejnictwo dolnośląskie, kolejnictwo dolnośląskie, eisenbahn, kleinbahn, bahn, kleinbahnhof, bahnhof, Schlesien, Niederschlesien