|

 |
« |
Jerzmanice
Zdrój - budynek stacji widoczny od zachodu; tory i perony znajdują
się po przeciwnej stronie budynku, z jednym wyjątkiem - z tej strony
biegnie linia Jerzmanice Zdrój - Wilków, jej tory zaczynają przed
częścią osobową stacji i nie przechodzą przez perony (15 VIII 2003) |
 |
« |
Jerzmanice
Zdrój - perony i budynek stacji w zimowej scenerii widoczne od
wschodu, czyli od strony miejscowości Jerzmanice Zdrój (8 XII 2002) |
 |
« |
Jerzmanice
Zdrój - panorama stacji z widokiem na północ w kierunku stacji
Złotoryja; po ilości używanych torów widać, że linia Legnica - Jerzmanice
Zdrój jest intensywnie eksploatowana; niestety tylko w ruchu towarowym
(15 VIII 2003) |
 |
« |
Jerzmanice
Zdrój - ciekawa i niespotykana gdzie indziej na tej linii wiata
(weranda?) dla podróżnych; jak na nieużywany w ruchu pasażerskim budynek
w całkiem niezłym stanie - nieznaczne tylko ubytki w szybach (8 XII
2002) |
 |
« |
Jerzmanice
Zdrój - widok na południe: z lewej tor do Marciszowa przez Świerzawę
i Wojcieszów, z prawej do Lwówka Śląskiego przez Nową Wieś Grodziską;
używany jest tylko ten pierwszy, ale jedynie do Krzeniowa, gdzie kończy
się trakcja elektryczna i zaczyna bocznica do kamieniołomów (15 VIII
2003) |
 |
« |
Jerzmanice
Zdrój - tor do stacji Wilków Złotoryjski, oddalonej od stacji
Jerzmanice Zdrój o 7 km; linia w ruchu pasażerskim funkcjonowała jedynie
przez kilka lat w latach 50. XX wieku (8 XII 2002) |
 |
« |
Jerzmanice
Zdrój - most nad Kaczawą kilkaset metrów za stacją w kierunku
Lwówka Śląskiego (15 VIII 2003) |
 |
« |
Jerzmanice
Zdrój - pomiędzy mostem powyżej, a tym na zdjęciu niżej, Kaczawa
podmyła tor szlaku Jerzmanice Zdrój - Lwówek Śląski; stało się to
na początku tego wieku (rok 2001 lub 2002);nasyp i tor jako nieużywane
nie zostały naprawione (15 VIII 2003) |
 |
« |
Jerzmanice
Zdrój - drugi most i stojący za nim semafor wskazujący wolną drogę
pociągom zmierzającym do stacji Jerzmanice Zdrój z kierunku Lwówka
Śląskiego (15 VIII 2003) |
 |
« |
Jerzmanice
Zdrój - nastawnia w północnej części stacji, przy wylocie w kierunki
Złotoryi (15 VIII 2003) |
 |
« |
Jerzmanice
Zdrój - na przełomie roku 2008 i 2009 reaktywowano "na chwilę"
przewozy pasażerskie na odcinku Jerzmanice Zdrój - Złotoryja - Legnica.
Na zdjęcieu pociąg PR do Wrocławia (1 V 2009) |
 |
« |
Jerzmanice
Zdrój - widok stacji w kierunki Złotoryi (1 V 2009) |
 |
« |
Jerzmanice
Zdrój - pocztówka z 1904 roku |
 |
« |
Jerzmanice
Zdrój - pocztówka z 1909 roku |
 |
« |
Jerzmanice
Zdrój - stara pocztówka |
 |
« |
Jerzmanice
Zdrój - równia stacyjna położona jest na nasypie chroniącym stację
przed wylewamy płynącej obok Kaczawy |
 |
« |
Jerzmanice
Zdrój - pocztówka z 1917 roku |
 |
« |
Jerzmanice
Zdrój - pocztówka sprzed II wojny światowej |
 |
« |
Jerzmanice
Zdrój - pocztówka z 1941 roku |
::1944::
::1955/56::
::1960/61::
::1980/81::
::1985/86:: |
|
::rozkłady
jazdy::
dla stacji Jerzmanice Zdrój (Hermsdorf Bad) |
|
|
:: Jerzmanice Zdrój
- miejscowość w powiecie złotoryiskim, leży w dolinie Kaczawy, wzdłuż
szlaku handlowego z Legnicy do Jeleniej Góry, 30 km na południe od Legnicy.
:: Jerzmanice Zdrój
- nieczynna stacja węzłowa w 24,276 km linii Marciszów - Legnica (tab.
249 wg SRJP) oraz początkowa dla linii Jerzmanice Zdrój - Lwówek Śląski
- Świeradów Zdrój (tab. 253 SRJP) i dla linii Jerzmanice Zdrój - Wilków
Złotoryjski (tab. 258 URJP w 1953 roku, ale już 253 w 1957 roku) lub z Legnicy przez Złotoryję, Jerzmanice
Zdrój, Lwówek Śląski, Gryfów Śląski, Mirsk do Pobiednej (linia 284 wg
D-29), końcowa dla linii Marciszów - Jerzmanice Zdrój (linia nr 312 wg
D-29) oraz początkowa dla linii Jerzmanice Zdrój - Wilków Złotoryjski
(linia nr 342 wg D-29).
Stacja do 1945 roku nazywała się Hermsdorf Bad. Kolej dotarła tu ze Złotoryi
16 września 1895 (po 10-ciu latach od doprowadzenia jej do Złotoryi) i
dalej poprowadzono ją do Świerzawy. 15 maja 1896 roku stacja Jerzmanice
Zdrój stał się węzłową, gdyż oddano do użytku odcinek z Nowej Wsi Grodziskiej
(trasa Lwówek Śląski - Nowa Wieś Grodziska była już gotowa 1 grudnia 1895),
18 maja 1951 roku uruchomiono - po 2 latach budowy - linię Jerzmanice
Zdrój - Wilków Złotoryjski (7 km), na której od następnego roku wprowadzono
przewozy pasażerskie. Z ciekawostek warto wspomnieć, linia do Wilkowa
charakteryzuje się sporym nachyleniem, co należy brać pod uwagę przy zestawianiu
składów, gdyż może to prowadzić do takich zdarzeń jakie było udziałem
parowozu Tr5-65, stacjonującego w MD Legnica, który wykoleił się 30 sierpnia
1955 roku, gdyż najechał na upór w Jerzmanicach Zdroju w wyniku braku
wymaganego ciężaru hamującego w pociągu zjeżdżającym z Wilkowa.
W 1988 roku zelektryfikowano odcinek Legnica - Złotoryja - Jerzmanice
Zdrój - Krzeniów (30 listopada 1988).
Ruch pasżerski przez stację Jerzmanice Zdrój zaczęto stopniowo ograniczać
od przełomu lat 50. i 60. XX wieku - zaczęto od pociągów do Wilkowa, których
było już w rozkładzie 1960/61. W roku 1991 zawieszono przewozy osobowe
do Lwówka Śląskiego (chociaż jeszcze w rozkładzie 1980/81 były 4 pary
pociągów pokonujących odcinek Jerzmanice Zdrój - Lwówek Śląski, w tym
pociąg Legnica - Świeradów Zdrój czy Złotoryja - Jelenia Góra). Linia
do Marciszowa przez Jerzmanice Zdrój także już jest zamknięta - ostatnie
pociągi pasażerskie przejechały tu i odjechały stąd w maju 1995 roku -
po zakończeniu elektryfikacji nie prowadzono bezpośrednich pociągów na
całej linii Legnica - Marciszów, tylko w Jerzmanicach pasażerowie przesiadali
się z EZT do pociągu z trakcją spalinową i na odwrót dla jadących w przeciwnym
kierunku. Ostatnim pociągiem z pasażerami był pociąg specjalny uruchomiony
z okazji 20-lecia obecnści trakcji elektrycznej w węźle legnickim 24 października
2004. Na krótko wznowiono przewozy psażerskie na odcinku Legnica - Złotoryja - Jerzmanice Zdrój na przełomie 2008 i 2009 roku, ale z powodu znikomej frekwencji szybko je zlikwidowano.
Na odcinku do Krzeniowa jest prowadzony natomiast intensywny ruch towarowy
(z prędkością szlakową 20 km/h) na potrzeby kamieniołomów w Wilkowie (bocznica
Krzeniów - Wilków).
Budynek stacji Jerzmanice Zdrój obecnie pełni funkcję podrzędnej placówki
PKP Cargo oraz mieszkalną. Jakie jest wykorzystanie nastawni - nie wiem.
Stacja posiada czynne semafory kształtowe, perony zarośnięte - ogólnie
smutny widok, szczególnie w kontekście wielkości stacji.
:: Jerzmanice Zdrój
powstały najprawdopodobniej we wczesnym średniowieczu, a założenie wsi
wiąże się z wydobywanym w okolicy złotem i intensywną kolonizacją Śląska
w XII i XIII wieku. Przez tereny, na których leżą obecnie Jerzmanice Zdrój,
prowadził stary szlak handlowy z Legnicy przez Złotoryję do Lwówka i dalej
na zachód. Pierwsza pewna wzmianka w dokumentach o Jerzmanicach pojawia
się w roku 1497 w złotoryjskiej księdze miejskiej. W późniejszych wiekach
Jerzmanice stały się siedzibą szlacheckich rodów Bocków i Schindlów, a
I połowie XVI w. często je odwiedzał ze swoimi uczniami słynny rektor
złotoryjskiego Gimnazjum Humanistycznego Walenty Trotzendorf.
Jerzmanice, leżąc nad Kaczawą, kilkakrotnie były zalewane przez powódź,
z których największa była w 1608 roku (zginęło ponad 80 osób, woda porwała
np. młyn, a w pobliskiej Złotoryi lustro wody wznosiło się ponad 1,5 m
nad poziom ulic nad rzeką). Ostatnie wielkie powódzie nawiedziła Jerzmanice
w 1926 i w 1997 roku. W XIX wieku nastąpił szybki rozwój Jerzmanic - powstał
zakład przędzalniczy, działały 2 karczmy i 2 gorzelnie, a od lat 30. do
70. działała tu wykańczalnia sukna. W jej budynkach lekarz powiatowy ze
Złotoryi dr Christian Leo w 1881 roku otworzył zakład leczniczy pod nazwą
Jerzmanice Zdrój (niem. Hermsdorf Bad), potem nazwa ta przyjęła się dla
całej miejscowości. Po II wojnie światowej zrezygnowano z działalności
uzdrowiskowej, chociaż "zdrój" w nazwie został. A w budynkach
pouzdrowiskowych od 1959 roku jest poprawczak.
W Jerzmanicach Zdroju warto zobaczyć kościół św. Antoniego z XIV wieku
z oryginalnym epitafium rodziny Bocków, pomnik przyrody nieożywionej "Krucze
Skały" i przede wszystkim rezerwat geologiczny "Wilcza Góra"
ze słynną "różą bazaltową" - odsłoniętym przekrojem komina wulkanicznego.
|