Kolej na Dolnym Śląsku

   
      :: stacje::  
   
 
  :: stacje :: linie :: rozkłady :: strona główna :: strona sponsora ::
 

Krobica

 
Bartnica - budynek stacji « przystanek Krobica - widok budynku przystanku z południa na północ, z wiaduktu po którym biegnie droga do Czerniawy (7 X 2002)
Bartnica - budynek stacji « przystanek Krobica - jedyny tor na przystanku, w dodatku podmyty przez spływający z pobliskiej skarpy strumyk; w lewym górnym rogu zdjęcia widać słupek hektometrowy z kilometrażem (7 X 2002)
Bartnica - pociąg do Wałbrzycha « Krobica - most nad Kwisą, będący równocześnie wiaduktem drogowym - pod przesłem zachodnim przebiega droga Gryfów Śl. - Świeradów, pod środkowym Kwisa, pod wschodnim droga lokalna; most znajduje się 200-300 metrów na południe od przystanku (7 X 2002)
Bartnica - manewry « Krobica - most nad Kwisą, widok na tor w kierunku północno-zachodnim (w kierunku Mirska); nieużywane od lat tory zarosły już całkiem niezłymi brzózkami
::1944::
::1955/56::
::1960/61::
::1980/81::
::1985/86::
  ::rozkłady jazdy::
dla przystanku Krobica (Krobsdorf)
 

:: Krobica
- duża wieś łańcuchowa nad Kwisą na pograniczu Gór Izerskich i Pogórza Izerskiego.

:: Krobica
- przystanek w 14,014 km linii z Gryfowa Śląskiego do Świeradowa Zdroju (linia 253 wg SRJP) lub w 5,260 km linii Mirsk - Świeradów Nadleśnictwo (wg D-29). Przed wojną nosił nazwę Ullersdorf i Krobsdorf. W okresie przedwojennym w Krobicy znajdowała się stacja, w okresie powojennym zdegradowana do roli przystanku (trudno wskazać datę, kiedy to nastąpiło). Stacja leżała poza linią zabudowy, w zachodniej części miejscowości, przy drodze do Czerniawy Zdroju. Stacja Krobica powstała w 1909 roku - kolej dotarła tu w 31 października 1909 od strony Mirska będąc prywatną inwestycją spółki Kolejka Mirsk - Świeradow SA (Kleinbahn Flinsberg-Friedeberg AG), która w 1911 roku przekszałciła się w firmę pod nazwą Kolejka Izerska (Isergebirgsbahn). Na linii Gryfów Śląski - Mirsk - Krobica - Świeradów już przed II wojną światową był prowadzony ruch spalinowymi autobusami szynowymi. Ruch pociągów pasażerskich przez przystanek Krobica został zlikwidowany ("zawieszony") 12.02.1996 r.; na pewien czas wprowadzono autobusową komunikację zastępczą, którą zlikwidowano od 1 stycznia 1997. Obecnie nic tu po torach nie jeździ, a budynek przystanku został przystosowany do celów mieszkalnych.

:: Krobica
powstała prawdopodobnie w XIII wieku i stanowiła własność Schaffgotschów z pobliskiego zamku Gryf. W II połowie XVI wieku powstały tu dwie sztolnie, w których wydobywano cynę (występującą w postaci minerału o nazwie kasyteryt) i kobalt. Cynę w Krobicy wydobywano do początku XIX wieku, chociaż ostatnie próby podjęto w latach 1938-44 i w 1945, zakończone jednak bez powodzenia ze względu na niewielki urobek i brak nowych złóż. Obecnie zabudowa Krobicy jest połączona z zabudową Orłowca, tak że obie wsie stanowią faktycznie jedną miejscowość.

  :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::do góry::::::::    

kolej na Dolnym Śląsku, kolej na Dolnym Śląsku, Krobica, Krobica, Krobica, Krobica, Krobica, linia kolejowa Gryfów Śląski - Mirsk - Krobica - Świeradów Zdrój, Kolejka Mirsk - Świeradów, Kolejka Izerska, Kleinbahn Flinsberg - Friedeberg AG, Isergebirgsbahn, kolej, kolej, kolej, Dolny Śląsk, Dolny Śląsk, Dolny Śląsk, koleje Dolnego Śląska, kolej na Dolnym Śląsku, kolej, Dolny Śląsk, stacja, stacja, stacja, dworzec, dworzec, dworzec, linia, linia, linia, rozkład, rozkład, rozkład, przystanek, przystanek, przystanek, most, most, most, wiadukt, wiadukt, wiadukt, historia kolei, historia kolei, historia kolei, kolejnictwo, historia kolejnictwa, kolejnictwo dolnośląskie, kolejnictwo dolnośląskie, eisenbahn, kleinbahn, bahn, kleinbahnhof, bahnhof, Schlesien, Niederschlesien