|
:: Krobica
- duża wieś łańcuchowa nad Kwisą na pograniczu Gór Izerskich i Pogórza
Izerskiego.
:: Krobica
- przystanek w 14,014 km linii z Gryfowa Śląskiego do Świeradowa Zdroju
(linia 253 wg SRJP) lub w 5,260 km linii Mirsk - Świeradów Nadleśnictwo
(wg D-29). Przed wojną nosił nazwę Ullersdorf i Krobsdorf. W okresie przedwojennym
w Krobicy znajdowała się stacja, w okresie powojennym zdegradowana do
roli przystanku (trudno wskazać datę, kiedy to nastąpiło). Stacja leżała
poza linią zabudowy, w zachodniej części miejscowości, przy drodze do
Czerniawy Zdroju. Stacja Krobica powstała w 1909 roku - kolej dotarła
tu w 31 października 1909 od strony Mirska będąc prywatną inwestycją spółki
Kolejka Mirsk - Świeradow SA (Kleinbahn Flinsberg-Friedeberg AG), która
w 1911 roku przekszałciła się w firmę pod nazwą Kolejka Izerska (Isergebirgsbahn).
Na linii Gryfów Śląski - Mirsk - Krobica - Świeradów już przed II wojną
światową był prowadzony ruch spalinowymi autobusami szynowymi. Ruch pociągów
pasażerskich przez przystanek Krobica został zlikwidowany ("zawieszony")
12.02.1996 r.; na pewien czas wprowadzono autobusową komunikację zastępczą,
którą zlikwidowano od 1 stycznia 1997. Obecnie nic tu po torach nie jeździ,
a budynek przystanku został przystosowany do celów mieszkalnych.
:: Krobica
powstała prawdopodobnie w XIII wieku i stanowiła własność Schaffgotschów
z pobliskiego zamku Gryf. W II połowie XVI wieku powstały tu dwie sztolnie,
w których wydobywano cynę (występującą w postaci minerału o nazwie kasyteryt)
i kobalt. Cynę w Krobicy wydobywano do początku XIX wieku, chociaż ostatnie
próby podjęto w latach 1938-44 i w 1945, zakończone jednak bez powodzenia
ze względu na niewielki urobek i brak nowych złóż. Obecnie zabudowa Krobicy
jest połączona z zabudową Orłowca, tak że obie wsie stanowią faktycznie
jedną miejscowość.
|