Kolej na Dolnym Śląsku

   
      :: stacje::  
   
 
  :: stacje :: linie :: rozkłady :: strona główna :: strona sponsora ::
 

Krosnowice Kłodzkie

 
Krosnowice Kłodzkie - widokw kierunku Kłodzka « Krosnowice Kłodzkie - widok na stację w kierunku Kłodzka (na północ); na pierwszym planie ślad po torze rozebranym w czasie elektryfikacji odcinka Kłodzko - Międzylesie; z prawej strony zdjęcia znajduje się budynek stacji, lepiej widoczny na zdjędiu poniżej (11 VII 2003)
Krosnowice Kłodzkie - budynek stacji « Krosnowice Kłodzkie - widok budynku stacji od strony peronów linii Wrocław Główny - Kłodzko Główne - Międzylesie (11 VII 2003)
Krosnowice Kłodzkie - tory linii do Stronia Śląskiego « Krosnowice Kłodzkie - widok na grupę torów dla linii Krosnowice Kłodzkie - Stronie Śląskie z peronem i nieczynnym budynkiem stacji (11 VII 2003)
Krosnowice Kłodzkie - pociąg ze Stronia Śląskiego « Krosnowice Kłodzkie - pociąg 3032 relacji Stronie Śląskie - Kłodzko Główne z SP32-056 wjeżdżający na peron po wschodniej stronie budynku stacyjnego (11 VII 2003)
::1944::
::1955/56::
::1960/61::
::1980/81::
::1985/86::
 

::rozkłady jazdy::
dla stacji Krosnowice Kłodzkie (Regensdorf)

 

:: Krosnowice Kłodzkie
- wieś leżąca w powiecie kłodzkim, w widłach stworzonych przez Nysę Kłodzką i wpadającą do niej Białą Lądecką, na południe od Kłodzka.

:: Krosnowice Kłodzkie
- stacja węzłowa w 100,363 km linii Wrocław Główny - Międzylesie (linia Wrocław Główny - Kłodzko - Kudowa Zdrój/Stronie Śląskie/Międzylesie wg tab. 230 SRJP) i początkowa linii Krosnowice Kłodzkie - Stronie Śląskie (linia 322 wg D29); stacja do 1945 roku nazywała się Kirchberg i Regensdorf, a krótko po wojnie Krosnowice. Od strony północnej dochodzi tu szlak z Kłodzka (Wrocław - Międzylesie), która przed budynkiem stacji rozwidla się na dalszą część linii Wrocław - Międzylesie (oddaną do użytku na odcinku Kłodzko - Międzylesie 5 września 1875 roku) oraz linię Krosnowice Kłodzkie - Stronie Śląskie (oddaną do użytku 14 listopada 1897 roku, po trzech latach budowy, zwana "Kolej Doliny Białej Lądeckiej", po niemiecku Bieletalbahn, Landecker Biele Bahn). Budynek stacji jest oryginalnie osadzony w widłach obu linii, dzięki czemu perony są usytuowane po obu jego stronach. Malowniczy budynek stacji Krosnowice Kłodzkie przez całe lata był bardzo zadbany, a jego pracownicy zdobywali nagrody w różnych konkursach na najlepiej utrzymaną stację, np. jeszcze w 1984 roku stacja zajęła pierwsze miejsce (wśród tacji III klasy) we współzawodnictwie "Pasażerskie lato" za estetykę i porządek. To była jednak juz końcówka świetności stacji: w 1994 roku zlikwidowano etat dyżurnego ruchu, podczas elektryfikacji zdemontowano drugi tor na linii do Międzylesia, a od 15 marca 2004 roku zlikwidowano pociągi osobowe na trasie Krosnowice Kłodzkie - Stronie Śląskie, zastąpione przez Kolejową Komunikację Autobusową. Obecnie stacja Krosnowice Kłodzkie niszczeje - jest nieobsadzona, wejścia i okna są zamurowane, a jeszcze w latach 40-tych (1944/45) odprawiano stąd do Stronia Śląskiego i z powrotem 6,5 pary pociągów, w latach 1976/77 5,5 pary, w tym wagony bezpośrednie dołączane w Kłodzku do pociągu Kudowa Zdrój - Katowice oraz pociagu "Karkonosze" relacji Kłodzko Główne / Jelenia Góra - Warszawa Wschodnia

:: Krosnowice Kłodzkie
powstały prawdopodobnie na przełomie XIII i XIV wieku i od tego czasu aż do początku XIX wieku , przynajmniej w części, stanowiły własność jednego z największych w Ziemi Kłodzkiej rodów rycerskich von Pannvitz (po polsku Panowiczowie). Na przełomie lat 30. i 40. XIX w. Krosnowice Kłodzkie stały się siedzibą jednej z pierwszych i jednej z największych przędzalni i tkalni mechanicznych w Sudetach. Na jej potrzeby wybudowano kanał o długości 1,6 km z Białej Lądeckiej do napędu maszyn. Napęd ten zamieniono w l. 1906-1910 na parowy, budując elektrownię wodną z dwoma parowymi agregatami prądotwórczymi, które jeszcze w latach 90. ubiegłego wieku było "na chodzie". Oprócz całego zespołu fabrycznego tkalni warto w Krosnowicach zwrócić uwagę na gotycki w chwili budowy, a po przebudowie barokowy kościół św. Jakuba, który powstał jako budowla obronna. Obok kościoła, nad doliną Białej Lądeckiej stoi okazały renesansowy dwór, kilkakrotnie potem przebudowywany.

  :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::do góry::::::::    

kolej na Dolnym Śląsku, kolej na Dolnym Śląsku, Krosnowice Kłodzkie, Krosnowice Kłodzkie, Krosnowice Kłodzkie, Krosnowice Kłodzkie, Krosnowice Kłodzkie, linia kolejowa Wrocław - Kłodzko Główne - Krosnowice Kłodzkie - Międzylesie, linia kolejowa Kłodzko Główne - Krosnowice Kłodzkie - Stronie Śląskie, Kolej Doliny Białej Lądeckiej, Bieletalbahn, Landecker Biele Bahn, kolej, kolej, kolej, Dolny Śląsk, Dolny Śląsk, Dolny Śląsk, koleje Dolnego Śląska, kolej na Dolnym Śląsku, kolej, Dolny Śląsk, stacja, stacja, stacja, dworzec, dworzec, dworzec, linia, linia, linia, rozkład, rozkład, rozkład, przystanek, przystanek, przystanek, most, most, most, wiadukt, wiadukt, wiadukt, historia kolei, historia kolei, historia kolei, kolejnictwo, historia kolejnictwa, kolejnictwo dolnośląskie, kolejnictwo dolnośląskie, eisenbahn, kleinbahn, bahn, kleinbahnhof, bahnhof, Schlesien, Niederschlesien