Kolej na Dolnym Śląsku

   
      :: stacje::  
   
 
  :: stacje :: linie :: rozkłady :: strona główna :: strona sponsora ::
 

Okrzeszyn

 
Okrzeszyn - ślad po torze « Okrzeszyn - widok na budynek stacji od strony dojazdu z miejscowości (22 VI 2003)
Okrzeszyn - budynek przystanku « Okrzeszyn - równia stacyjna wraz z budynkiem stacji, a w tle znajdujące się poniżej stacji zabudowania Okrzeszyna (22 VI 2003)
Okrzeszyn - budynek przystanku « Okrzeszyn - stara fotografia przedstawiająca stację znaleziona w internecie
Okrzeszyn - pocztówka przedwojenna « Okrzeszyn - pocztówka z lat 30. XX wieku, przedstawiająca m.in. stację w Okrzeszynie; widok w kierunku na południe
Okrzeszyn - akcje « Okrzeszyn - akcje Kolejki Doliny Zadrny wyemitowane w 1900 roku
::1944::
::1953::
::1955/56::
  ::rozkłady jazdy::
dla stacji Okrzeszyn (Albendorf)
 

:: Okrzeszyn
- wieś łańcuchowa położona w południowej części powiatu kamiennogórskiego, przy samej granicy z Czechami, w tzw. Worku Okrzeszyna.

:: Okrzeszyn
- stacja końcowa w 21,571 km nieczynnej linii wiodącej z Kamiennej Góry do Okrzeszyna. Do końca II wojny światowej nosiła nazwę Albendorf, a krótko po wojnie Albinów. Linia kończąca bieg na stacji Okrzeszyn została oddana do użytku w roku 1899 jako prywatna własność spółki akcyjnej Kolejka Zadrnańska (Ziederthalbahn AG). W Okrzeszynie była zlokalizowana parowozownia kolejki - jaki był jej los po II wojnie światowej, ciężko w szczegółach podać. Wiadomo, że linia Kamienna Góra - Okrzeszyn została już 1 maja 1945 roku uruchomiona, a we wrześniu tegoż roku przekazana polskiej administarcji i włączona do sieci PKP, tracąc swą odrębność kolejki prywatnej, więc osobna parowozownia zapewne nie była już potrzebna. Tym bardziej, że pociągi osobowe do Okrzeszyna rozkładowo jeździły tylko do roku 1954, a towarowe do 1959 roku. Powoli więc popadała w ruinę i pod koniec XX wieku jej resztki się spaliły.
Obecnie na tej linii nie odbywa się już żaden ruch, a na odcinku Krzeszów - Okrzeszyn w 1973 roku rozebrano tory. Stacja Okrzeszyn położona jest na zachodnim skraju wsi. Budynek stacji - wprzeciwieństwie do innych na tej linii - nie jest zamieszkany i powoli popada w ruinę. Jak wszystkie budynki spółki Kolejka Zadrnańska zbudowany został z czerwonej i barwionej (elementy zdobnictwa) cegły klinkierowej.

:: Okrzeszyn
jest interesującą miejscowością zarówno ze względu na swoje położenie - będąc z trzech stron otoczony granicą państwową z Republiką Czeską, leży nad potokiem Szkło, który należy do zlewiska Morza Północnego, jak i ze względu na swoją przeszłość. Okrzeszyn został założony prawdopodbnie przez Czechów w XI wieku. Od końca XIII wieku należał do księstwa świdnickiego, a jego władca podarował go wraz z okolicą cystersom z Krzeszowa, w których posiadaniu był do sekularyzacji w 1810 roku. Okrzeszyn szybciej zaczął się rozwijać dopiro w na przełomie XVII i XVIII w. za sprawą tkactwa i obróbki kamieni. W XIX wieku funkcjonowała tu gorzelnia i browar, a w okolicach wydobywano węgiel kamiennny. Upadek miejscowości nastąpił po 1945 roku, kiedy zamknieto przejście graniczne i utrudniono turystom dostęp do Okrzeszyna. W Okrzeszynie warto zobaczyć bogato wyposażony barokowy kościół Narodzenia NMP, ruiny renesansowo-barkowego kościoła św. Michała, czy późnobarkowy (z 1794 r.) dwór, odremontowany w latach 90. XX w.

  :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::do góry::::::::    

kolej na Dolnym Śląsku, kolej na Dolnym Śląsku, Okrzeszyn, Okrzeszyn, Okrzeszyn, Okrzeszyn, Okrzeszyn, linia kolejowa Kamienna Góra - Okrzeszyn, Kolejka Zadrnańska SA, Kolej Doliny Zadrny, Ziederthalbahn AG, kolej, kolej, kolej, Dolny Śląsk, Dolny Śląsk, Dolny Śląsk, koleje Dolnego Śląska, kolej na Dolnym Śląsku, kolej, Dolny Śląsk, stacja, stacja, stacja, dworzec, dworzec, dworzec, linia, linia, linia, rozkład, rozkład, rozkład, przystanek, przystanek, przystanek, most, most, most, wiadukt, wiadukt, wiadukt, historia kolei, historia kolei, historia kolei, kolejnictwo, historia kolejnictwa, kolejnictwo dolnośląskie, kolejnictwo dolnośląskie, eisenbahn, kleinbahn, bahn, kleinbahnhof, bahnhof, Schlesien, Niederschlesien