|
|
« |
Świerzawa
- stacja znajduje się w północnej części miasteczka, przy
wjeździe od strony Złotoryi i leży przy samej drodze Złotoryja -
Jelenia Góra (8 XII 2002) |
|
« |
Świerzawa
- widok budynku stacji wraz z powoli zarastającymi peronami i torami,
których było tam 4-5 (8 XII 2002) |
|
« |
Świerzawa
- zadaszenie peronu w nowej roli - służy obecnie do suszenia prania
(8 XII 2002) |
|
« |
Świerzawa
- stara, nieczynna dwustanowiskowa lokomotywownia położona jest w
północnej części stacji i z zewnątrz prezentuje się dużo lepiej niż
od środka; po II wojnie światowej była wykorzystywana jako magazyn
GS (8 XII 2002) |
|
« |
Świerzawa
- wnętrze lokomotywowni; w podłodze widać jeszcze tory, ale ogólnie
to obraz nędzy i rozpaczy (8 XII 2002) |
|
« |
Świerzawa
- wieża wodna, która znajduje się w południowej części stacji, za budynkiem
mieszkalnym dla pracowników kolejowych (8 XII 2002) |
|
« |
Świerzawa
- most nad Kaczawą ok. 100 metrów na południe od stacji; zaraz za
nim widać kozioł oporowy (8 XII 2002) |
|
« |
Świerzawa
- stara pocztówka sprzed 1905 roku znaleziona w internecie; w głębi
widoczny budynek parowozowni i wieży wodnej (prawdopodobnie drewnianej),
która nie zachowała się do naszych czasów, ta zachowana nie zmieściła
się w kadrze po prawej stronie |
|
« |
Świerzawa
- stara pocztówka znaleziona w internecie; na pierwszym planie istniejąca
wieża wodna a w lewo od niej budynek pracowników kolejowych |
::1944::
::1955/56::
::1960/61::
::1980/81::
::1985/86:: |
|
::rozkłady
jazdy::
dla stacji Świerzawa (Schönau) |
|
|
:: Świerzawa
- miejscowość w powiecie złotoryjskim, leży w dolinie Kaczawy, wzdłuż
szlaku handlowego ze Złotoryi do Jeleniej Góry, 15 km na południe od Złotoryi.
:: Świerzawa
- stacja w 36,711 km linii Legnica - Marciszów (nr 249 wg SRJP) lub w
24,234 km linii Marciszów - Jerzmanice Zdrój (nr 312 wg D29). Stacja do
1945 roku nazywała się Schönau, a krótko po wojnie Sieńsk. Linia kolejowa
została do Świerzawy doprowadzona ze Złotoryi w 1895 r. a w roku 1896
przedłużono ją do Marciszowa. Wtedy też wzniesiono istniejący budynek
dworca z drewnianym zadaszeniem peronu wspartym na drewnianych słupach.
Obok dworca postawiono sześciorodzinny dom dla pracowników kolei. Na przełomie
XIX i XX w. wybudowano dwustanowiskową lokomotywownię wraz z wieżą wodną
(która nie zachowała się), a w pierwszym dwudziestopięcioleciu XX w. stację
z jej drugiej strony wzbogacono o kolistą wieżę ciśnień. Po wojnie linia
została odbudowana w 1948 r. Parowozownia w okresie powojennym została
zamieniona na magazyn GS-u i zupełnie zrujnowana. Linia przez Świerzawę
jest już zamknięta - ostatnie pociągi pasażerskie przejechały tędy w 1995
roku. Od tej pory budynek stacyjny pełni jedynie funkcję mieszkalną -
mieszkający tu emerytowany kolejarz na własny koszt odmalował elewację
("- bo wstyd było, przecież dworzec przy samej jest drodze")
i próbuje jakoś łatać przeciekający dach.
:: Świerzawa
w dokumentach pojawia się w 1268 roku jako wieś Sonove, a już w dokumencie
księcia świdnicko-jaworskiego Bolka I z 1296 roku jako miasteczko. W XVI
wieku Świerzawa przeszła się pod panowanie Habsburgów, lecz żeby zapobiec
stagnacji gospodarczej w 1534 r. rada miejska Świerzawy wykupiła wójtostwo
świerzawskie. W połowie XVI wieku większość mieszkańców przeszła na luteranizm
- niedaleki Nowy Kościół stanowił w XVI wieku centrum luteranizmu na Śląsku.
Wykłady prowadził tu uczeń Lutra - Melchior Hoffman.
W XVII wieku niszczyły Świerzawę pożary (w czasie jednego z nich spalił
się ratusz z dokumentami miejskimi) i wojna 30-letnia. Pod koniec tego
wieku Świerzawa otrzymała od cesarza Leopolda I przywilej górniczy, pozwalający
na wydobywanie złota, srebra, ołowiu (ale złoża szybko się wyczerpały).
W roku 1762 r. i 1808 r. miasto strawiły kolejne duże pożary po których
szybko jednak zostało odbudowane i już w roku 1818 r. Świerzawa - aż do
1932 - stała się miastem powiatowym. Wg danych z 1840 roku w posiadała
dwa młyny wodne, cztery gorzelnie, 1 browar, a 4 razy w roku odbywał się
tu jarmark i targi bydła.
Koniec XIX wieku to szybki rozwój miasta - wybudowano nowe drogi, około
1885 r. wybudowano gazownię miejską, w 1897 r. założono sieć elektryczną,
a w latach 1909-1920 zbudowano łaźnię miejską z ciepłą wodą, z której
mogli korzystać wszyscy mieszkańcy.
W 1932 r. Świerzawa, w wyniku reformy administracyjnej, utraciła status
miasta powiatowego, została przyłączona do powiatu złotoryjskiego i tak
z drobnymi przerwami jest do dzisiaj.
Podczas II wojny światowej Świerzawa nie została zniszczona, ale po wojnie
traci prawa miejskie, by otrzymać je z powrotem w 1984 roku.
Najważniejsze atrakcje Świerzawy to:
- późnoromański kościół XIII-wieczny św. św. Jana Chrzciciela i Katarzyny
Aleksandryjskiej z gotycką wieżą, a wewnątrz kamienną chrzcielnicą z XIV
w., kamiennymi epitafiami i płytami nagrobnymi na ścianach z XVI w.; w
1977 roku w czasie prac konserwatorskich odsłonięto tu aż 5 bardzo starych
warstw malowideł ściennych w części prezbiterialnej - najstarsza warstwa
to unikatowe w skali kraju, prawdopodobnie XIII w. freski o charakterze
zooficznym (przedstawiają zwierzęta),
- Kościół pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, budowany przez 100
lat od lat 80-tych XIV w. a następnie przebudowany przez kolejne kilkaset
lat; warto obejrzeć tu dwa portale przy wejściach; w środku na uwagę zasługuje
późnogotycka chrzcielnica, z pokrywą, ołtarz XVIII-wieczny autorstwa Klahra
Młodszego i figury świętych z XVIII w.,
W okolicy można zobaczyć "Organy Wielisławskie", piętnastowieczne
sztolnie kopalni złota i miedzi, a na szczycie Wielisławki ruiny kamiennego
zamku rycerskiego.
|