Kolej na Dolnym Śląsku

   
      :: stacje::  
   
 
  :: stacje :: linie :: rozkłady :: strona główna :: strona sponsora ::
 

Ujazd Górny

 
Ujazd Górny - budynek stacji « Ujazd Górny - widok na budynek od strony dojazdu; w tle jeden z dwóch klientów PKP - PZZ Bolesławiec SA (3 IX 2003)
Ujazd Górny - peron « Ujazd Górny - widok na budynek stacji od strony peronów; stacja posiadała dwa perony (3 IX 2003)
Ujazd Górny - tablice « Ujazd Górny - na budynku stacyjnym zachowały się oryginalne tabliczki, szczególnie ciekawa jest ta z napisem "Uwaga pociąg" w kontekście zardzewiałych torów obok (3 IX 2003)
Ujazd Górny - stara nazwa « Ujazd Górny - na północnej ścianie budynku stacyjnego wyłania się poprzednia nazwa stacji - Ober Mois, niechlujnie zamalowana farbą (3 IX 2003)
Ujazd Górny - manewry « Ujazd Górny - kończąca manewry lokomotywa, która przyjechała z jednym wagonem z Malczyc (3 IX 2003)
Ujazd Górny - manewry « Ujazd Górny - przywieziony wagon został przejęty przez lokomotywę klienta - zakład Dolpasz (3 IX 2003)
::1944::
::1955/56::
::1960/61::
::1980/81::
::1985/86::
  ::rozkłady jazdy::
dla stacji Ujazd Górny (Ober Mois)
 

:: Ujazd Górny
- wieś leżąca w powiecie średzkim, na południe od Środy Śląskiej.

:: Ujazd Górny
- stacja w 16,043 km nieczynnej linii Malczyce - Marciszów (nr 302 wg D-29) lub w 16 km linii Malczyce - Roztoka (tab. 266 SRJP).
Przed II wojną światową stacja Ujazd Górny nosiła nazwę Ober Mois.
Linia kolejowa Strzegom - Malczyce przez Ujazd Górny została oddana do eksploatacji 1 września 1895 roku i pokrywała się mniej więcej ze starym szlakiem węglowym łączącym Zagłębie Wałbrzyskie z portem w Malczycach.
Ruch pociągów pasażerskich przez Ujazd Górny został zlikwidowany w 1989 roku (po raz ostatni stacja Ujazd Górny pojawia się w rozkładzie 1989/90 z 1,5 pary pociągów).
Stacja Ujazd Górny znajduje się na zachodnim skraju wsi. Budynek stacji jest własnością PKP i jest zamieszkały przez rodzinę ostatniego zawiadowcy. Od ok. 2000 roku budynek nie pełni żadnej kolejowej funkcji, a do tego czasu była tu stacja towarowa (po likwidacji ruchu pasażerskiego) wraz z kasą. Po likwidacji kasy wszystkie sprzęty zostały wywiezione do Malczyc i zwrotnice są obsługiwane przez drużynę przyjeżdżającą z Malczyc. Dosyć dobrze widoczne są ślady dwóch peronów, choć już są zarośnięte. Stacja posiadała trzy tory przelotowe, trzy tory ślepe, rampę i wybrukowany duży plac manewrowy. Obecnie na samą stację pociągi nie zaglądają, gdyż na początku stacji zaczyna się bocznica do zakładów zbożowych PZZ Bolesławiec SA i Dolpaszu. Oba zakłady korzystają z transportu kolejowego i pociąg dojeżdża tu mniej więcej 3 razy w tygodniu (poniedziałek, środa, piątek) z Malczyc. Wyjazd z Malczyc ok. godz. 10:00, powrót na ok. 14:00. Na południe od stacji Ujazd Górny (w kierunku Strzegomia) nie jest już prowadzony żaden ruch pociągów.

:: Ujazd Górny
niczym specjalnym się nie wwyróżnia, ale wrto tu zobaczyć późnogotycki kościoł św. Jerzego z początku XIII wieku i dwa krzyże pokutne przy murze przykościelnym.

  :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::do góry::::::::    

kolej na Dolnym Śląsku, kolej na Dolnym Śląsku, Ujazd Górny, Ujazd Górny, Ujazd Górny, Ujazd Górny, Ujazd Górny, linia kolejowa Malczyce - Ujazd Górny - Strzegom - Marciszów, kolej, kolej, kolej, Dolny Śląsk, Dolny Śląsk, Dolny Śląsk, koleje Dolnego Śląska, kolej na Dolnym Śląsku, kolej, Dolny Śląsk, stacja, stacja, stacja, dworzec, dworzec, dworzec, linia, linia, linia, rozkład, rozkład, rozkład, przystanek, przystanek, przystanek, most, most, most, wiadukt, wiadukt, wiadukt, historia kolei, historia kolei, historia kolei, kolejnictwo, historia kolejnictwa, kolejnictwo dolnośląskie, kolejnictwo dolnośląskie, eisenbahn, kleinbahn, bahn, kleinbahnhof, bahnhof, Schlesien, Niederschlesien