Kolej na Dolnym Śląsku

   
      :: stacje::  
   
 
  :: stacje :: linie :: rozkłady :: strona główna :: strona sponsora ::
 

Złotoryja

 
Złotoryja - budynek stacji « Złotoryja - budynek stacji od strony ulicy dojazdowej do stacji i placu manewrowego przed częścią towarową stacji, w budynku zwraca uwagę bezgustowne przebudowanie wejścia; w głębi widoczna jedna z dwóch wież ciśnień (19 I 2003)
Złotoryja - nazwa stacji « Złotoryja - zdjęta z budynku stacji tablica z napisem Złotoryja; po kilku tygodniach ślad po niej zaginął (19 I 2003)
Złotoryja - peron « Złotoryja - widok budynku stacji od strony peronów, peron pierwszy posiada zadaszenie, perony zostały wyremontowane (najprawdopodobniej) przy okazji elektryfikacji linii (zakończenie prac 30 listopada 1988); na pierwszym planie nieużywany żuraw wodny (19 I 2003)
Złotoryja - panorama stacji « Złotoryja - panorama stacji od strony północno-wschodniej, od wjazdu z Legnicy i Chojnowa w kierunku Jerzmanic Zdroju (1 XI 2002)
Złotoryja - pociąg « Złotoryja - jedynym czynnym torem przejeżdża skład z ET22-993 z Legnicy do Jerzmanic Zdroju; stacja Złotoryja nie pełni żadnej roli w obsłudze ruchu kolejowego, nawet semafory kształtowe są unieważnione (15 VIII 2003)
Złotoryja  - wjazd na peron I « Złotoryja - stan toru wjazdowego na peron I (19 I 2003)
Złotoryja - wieże wodne « Złotoryja - dwie wieże wodne i dawna nastawnia; sądząc z ich architektury wieża bliżej nastawni pochodzi z okresu budowy linii Legnica - Złotoryja (1884), a betonowa z pierwszej ćwierci XX w. - podobna wieża wodna - z 1909 r. - znajduje się w Lwówku Śl. (15 VIII 2003)
Złotoryja - nastawnia « Złotoryja - nieczynna nastawnia Zł przy wylocie ze stacji w kierunku Legnicy i Chojnowa; czasami przejedzie koło niej jakaś zdawka z drzewem nadawanym na stacji Złotoryja przez jednego z nielicznych złotoryjskich klientów PKP Cargo (15 VIII 2003)
Złotoryja - tory do Chojnowa i Legnicy « Złotoryja - z lewej strony nieczynny tor w kierunku Chojnowa, z prawej - używany w ruchu towarowym do Legnicy (19 I 2003)
Złotoryja - most « Złotoryja - most nad Kaczawą kilka kilometrów na południe od stacji;zdjęcie wykonane od południa na północ; w lewo kierunek Złotoryja, w prawo - Jerzmanice Zdr.
Złotoryja - pocztówka sprzed 1945 r. « Złotoryja - Ty42-1 z pociągiem retro dojeżdża do przystanku Złotoryja Zalew, usytuowanym przed mostem nad Kaczawą (który jest na zdjęciu powyżej); przejazd tego pociągu był jedną z imprez towarzyszących Międzynarodowym Zawodom w Płukaniu Złota (2 IX 2000)
« Złotoryja - stara pocztówka znaleziona w internecie
Złotoryja - pocztówka przedwojenna « Złotoryja - stara pocztówka znaleziona w internecie
Złotoryja - pocztówka sprzed 1945 r. « Złotoryja - stara pocztówka znaleziona w internecie z datownikiem z 1915 roku
::1944::
::1953::
::1955/56::
::1960/61::
::1980/81::
::1985/86::
  ::rozkłady jazdy::
dla stacji Złotoryja (Goldberg) - linia Legnica - Marciszów
::1944::
::1953::
::1955/56::
::1960/61::
::1980/81::
::1985/86::
  ::rozkłady jazdy::
dla stacji Złotoryja (Goldberg) - linia Złotoryja - Niegosławice
 

:: Złotoryja
- stolica powiatu złotoryiskiego, leży w dolinie Kaczawy, wzdłuż szlaku handlowego z Legnicy do Jeleniej Góry, 20 km na południe od Legnicy.

:: Złotoryja
- stacja w 21,282 km linii Legnica - Marciszów (nr 249 wg SRJP) lub lub z Legnicy przez Złotoryję, Jerzmanice, Zdrój, Lwówek Śląski, Gryfów Śląski, Mirsk do Pobiednej (linia 284 wg D-29). Jest jednocześnie stacją początkową nieczynnej linii do Rokitek przez Chojnów (tab. 254 wg SRJP lub linia nr 316 wg D-29). Stacja do 1945 roku nazywała się Goldberg, a krótko po wojnie Złotoria. Kolej dotarła tu w roku 15 października 1884 roku od strony Legnicy, by po 10-ciu latach dotrzeć ze Złotoryi przez Jerzmanice Zdrój do Świerzawy (16 września 1895). Odcinek Legnica - Złotoryja - Jerzmanice Zdrój - Krzeniów został w 1988 roku zelektryfikowany (30 listopada 1988 oddany do użytku). Linia do Chojnowa została przekazana do eksploatacji 15 września 1906 roku. Ruch pasażerski na niej zlikwidowano na przełomie lat 80. i 90. ubiegłego wieku. Linia do Marciszowa przez Złotoryję także już jest zamknięta - ostatnie pociągi pasażerskie przejechały tędy w 1995 roku. Na odcinku do Krzeniowa jest prowadzony natomiast intensywny ruch towarowy na potrzeby kamieniołomów w Wilkowie.
Budynek stacji Złotoryja obecnie pełni jedynie funkcję mieszkalną, nastawnia północna jest nieczynna, z południowej obsługiwane są rogatki na przejeździe kolejowym, trakcja elektryczna wisi tylko nad jednym używanym torem (choć jeszcze używa się jednego lub dwóch torów bocznych - podobno przeniósł się do Złotoryi klient, który wcześniej nadawał towar w Nowym Kościele), semafory kształtowe są unieważnione, perony zarośnięte - ogólnie smutny widok, szczególnie w kontekście wielkości stacji.

:: Złotoryja
w dokumentach pojawia się po raz pierwszy w [będzie wkrótce]

  :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::do góry::::::::    

kolej na Dolnym Śląsku, kolej na Dolnym Śląsku, Złotoryja, Złotoryja, Złotoryja, Złotoryja, Złotoryja, linia kolejowa Legnica - Złotoryja - Marciszów, linia kolejowa Legnica - Złotoryja - Jerzmanice Zdrój - Gryfów Śląski - Pobiedna, linia kolejowa Złotoryja - Chojnów - Rokitki, kolej, kolej, kolej, Dolny Śląsk, Dolny Śląsk, Dolny Śląsk, koleje Dolnego Śląska, kolej na Dolnym Śląsku, kolej, Dolny Śląsk, stacja, stacja, stacja, dworzec, dworzec, dworzec, linia, linia, linia, rozkład, rozkład, rozkład, przystanek, przystanek, przystanek, most, most, most, wiadukt, wiadukt, wiadukt, historia kolei, historia kolei, historia kolei, kolejnictwo, historia kolejnictwa, kolejnictwo dolnośląskie, kolejnictwo dolnośląskie, eisenbahn, kleinbahn, bahn, kleinbahnhof, bahnhof, Schlesien, Niederschlesien