:: Kamieniec Ząbkowicki
- miejscowość - jedna z najstarszych na Dolnym Śląsku - leżąca
w powiecie ząbkowickim, w Obniżeniu Otmuchowskim, nad Nysą Kłodzką na
południowy wschód od Ząbkowic Śląskich.
:: Kamieniec Ząbkowicki
- ważna stacja węzłowa w 71,886 km linii Wrocław - Międzylesie
(linia 276 wg D29 i 230 wg SRJP), w 177,220 km linii Katowice - Legnica
(linia 137 wg D29, a wg SRJP linia 235 Kędzierzyn Koźle - Jaworzyna Śląska)
oraz początkowa nieczynnej dla linii do Złotego Stoku (linia 334 wg D29
i 226 wg SRJP). Stacja do 1945 roku nazywała się Camenz i Kamenz, a krótko
po wojnie Kamienice nad Ochlą.
Pierwszy pociąg dotarł do Kamieńca Ząbkowickiego z Wrocławia
8 czerwca 1873. By ło to następstwem rezygnacji z poprowadzenia połączenia
przez Ząbkowice Śląskie, które okazało się droższe ze względy na konieczność
budowy obiektów inżynieryjnych. Budująca linię Spółka Kolei Górnośląskiej
(OSE) wybrała rozwiązanie tańsze - przejście do Kłodzka doliną Nysy Kłodzkiej.
Już w kwietniu następnego roku (1 IV 1874) oddano do użytku kolejną linię
wychodzącą ze stacji: będący częścią magistrali podsudeckiej odcinek Kamieniec
Ząbkowicki - Ząbkowice Ślaskie (jednotorowy; drugi tor położono we wrześniu
1911 roku). W grudniu 1874 roku przedłużono magistralę podsudecką na wschód
oddając do użytku odcinek Kamieniec Ząbkowicki - Goświnowice na trasie
do Kędzierzyna; całą położoną na wschód od Kamieńca części magistarli
podsudeckiej uruchomiono w 1876 roku. W 1900 roku (3 XI 1900) otwarto
ostatnie połączenie wychodzące z Kamieńca Ząbkowickiego - prywatną linię
Kolei Kamieniec Ząbkowicki - Złoty Stok (od 1935 roku Kolejka Złotostocka
SA) , początkowo wąskotorowej i wychodzącej z osobnego "Małego Dworca",
który uległ likwidacji po przekuciu linii na normalny tor w 1912 roku;
wtedy też odwrócono bieg linii przy samej stacji i "wpięto"
ją do dworca państwowego. Ta ostatnia linia została zlikwidowana w 1989
roku dla ruchu pasażerskiego, a w 1997 - po zerwaniu mostu na Nysie Kłodzkiej
koło Byczenia - dla ruchu towarowego.
Stacja została gruntownie zmodernizowana na przełomie lat 20-tych i 30-tych
XX wieku - wtedy m.in. rozdzielono część towarową od osobowej, a odcinek
ze Strzelina wyposażono w elektryczną blokadę liniową (1925) oraz rozpoczęto
przygotowania do ułożenia drugiego toru na odcinku Wrocław - Kamieniec
Ząbkowicki.
W trakcie działań wojennych wojska kolejowe ZSSR prawdopodobnie przekuły
jeden tor linii Prudnik - Nysa - Kamieniec Ząbkowicki - Świdnica - Jaworzyna
Śląska - Legnica na szeroki, który po wykorzystaniu przez wojsko został
zdemontowany. Na odcinku Kamieniec Ząbkowicki - Świdnica Kraszowice nie
odbudowano drugiego toru.
Trakcja elektryczna dotarła do Kamieńca Ząbkowickiego
16 stycznia 2001 roku, a pół roku później pociągi elektryczne jeździły
już na odcinku Kamieniec Ząbkowicki - Kłodzko Główne (16.06.1991). Stacja
jest położona ok. 3 km na północny wschód od miejscowości Odcinek do Kłodzka
prowadzi, zaraz za stacją, przez 3-przesłowy kamienny most, a odcinek
do Jaworzyny zatacza szeroki łuk na południe, aby skręcając następnie
na północ przejść nad linią do Międzylesia.
:: Kamieniec Ząbkowicki
jest znany przede wszystkim z pałacu Hohezollernów, spalonego po wojnie
przez żołnierzy sowieckich, oraz z klasztoru pocysterskiego z XIII wieku.
|