Kolej na Dolnym Śląsku

   
      :: stacje::  
   
 
  :: stacje :: linie :: rozkłady :: strona główna :: strona sponsora ::
 

Ławica

 
Ławica - budynek przystanku « Ławica - budynek przystanku; dojazd do niego widać z lewej strony - w celu dojechania na przystanek należy (jadąc Kłodzka) z głównej drogi skręcić w prawo, przejechać pod wiaduktem i zaraz za torami skręcić w lewo, aby znaleźć się na placu widocznym na zdjęciu (24 V 2004)
Ławica - panorama przystanku « Ławica - panorama przystanku z wjeżdżającym od strony Kłodzka pociągiem nr 314 relacji Międzylesie - Wrocław Główny z EP07-356 na przodzie (24 V 2004)
Ławica - wiata « Ławica - wiata dla podróżnych przy peronie dla jadących w stronę Kłodzka; to jest tor od strony wsi, ale dojazd do przystanku i budynki kolejowe są z drugiej strony (24 V 2004)
::1944::
::1955/56::
::1960/61::
::1980/81::
::1985/86::
  ::rozkłady jazdy::
dla przystanku Ławica (Labitsch, Neissenfels)
 

:: Ławica
- malowniczo położona wieś znajdująca się w powiecie kłodzkim, na granicy Kotliny Kłodzkiej i Gór Bardzkich.

:: Ławica
- przystanek w 90,400 km linii Wrocław - Międzylesie, który do 1933 roku nazywał się Labitsch, w latach 1933-45 Neissenfels, a krótko po wojnie Łowicz Niski. Przystanek znajduje się ok. 500 m na południowy wschód od wsi i jest znacznie wyżej od niej położony. Przystanek Ławica powstał wtedy kiedy i linia kolejowa - w 1874 roku (szlak Kamieniec Ząbkowicki - Kłodzko) stanowiły go 2 budynki kolejowe (stojące przy torze do Wrocławia; tor do Kłodzka posiada drewnianą wiatę przystankową): jeden pierwotnie mieścił kasę, poczekalnię i odprawiał podróżnych, a drugi był budynkiem mieszkalnym pracowników kolejowych. Obecnie oba są domami mieszkalnymi i nie spełniają żadnej roli w ruchu pociągów. Pomiędzy przystankami Ławica i Bardo Śląskie linia przebiega w jednokomorowym, dwutorowym tunelu o długości 364 metrów, przebitym pod Tunelową Górą 2 XII 1872 r. (Tunnelberg - ta nazwa szczytu funkcjonuje od czasu powstania tunelu, wcześniej góra nosiła nazwę Prause Berg). Przy jego budowie zatrudniono kamieniarzy z Włoch, którzy wykuli również dla torowiska półkę skalną przed tunelem w zboczu doliny Nysy Kłodzkiej.

:: Ławica
powstała prawdopodobnie w XIV w. jako osada podmiejska. Prowadził tędy stary i ruchliwy szlak handlowy do Kłodzka, wzdłuż którego przeprowadzono linię kolejową, ale już nowa droga Bardo - Kłodzko wybudowana w połowie XIX w. ominęła Ławicę. Ławica nie posiada żadnych większych atrakcji, choć mogłaby - w latach powojennych planowano uruchomić (na wzór pieniński) spływ Nysą Kłodzką na odcinku Ławica - Bardo Śląskie.

  :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::do góry::::::::    

kolej na Dolnym Śląsku, kolej na Dolnym Śląsku, Ławica, Ławica, Ławica, Ławica, Ławica, linia kolejowa Wrocław - Kamieniec Ząbkowicki - Ławica - Międzylesie, linia kolejowa Wrocław - Kamieniec Ząbkowicki - Ławica - Międzylesie, kolej, kolej, kolej, Dolny Śląsk, Dolny Śląsk, Dolny Śląsk, koleje Dolnego Śląska, kolej na Dolnym Śląsku, kolej, Dolny Śląsk, stacja, stacja, stacja, dworzec, dworzec, dworzec, linia, linia, linia, rozkład, rozkład, rozkład, przystanek, przystanek, przystanek, most, most, most, wiadukt, wiadukt, wiadukt, historia kolei, historia kolei, historia kolei, kolejnictwo, historia kolejnictwa, kolejnictwo dolnośląskie, kolejnictwo dolnośląskie, eisenbahn, kleinbahn, bahn, kleinbahnhof, bahnhof, Schlesien, Niederschlesien