|

|
|
:: Stronie Śląskie
- miasto leżące w powiecie kłodzkim, nad Białą Lądecką, na południowy
wschód od Kłodzka, pomiędzy Masywem Śnieżnika, Górami Bialskimi i Górami
Złotymi.
:: Stronie Śląskie
- stacja końcowa w 24,324 km linii z Krosnowic Kłodzkich do Stronia Śląskiego
(linia 322 wg D29) lub w 125 km linii Wrocław Główny - Kłodzko - Kudowa
Zdrój/Stronie Śląskie/Międzylesie (tab. 230 wg SRJP); do 1945 roku nazywała
się Seitenberg, a krótko po wojnie Żybocin. Linię do stacji Stronie Śląskie
oddano do użytku 14 listopada 1897 roku, po trzech latach budowy. Dochodząca
do Stronia Śląskiego linia kolejowa nosiła nazwę "Kolej Doliny Białej
Lądeckiej" (Bieletalbahn, Landecker Biele Bahn). Ciekawostką może być
fakt, że na początku XX wieku opracowano plan przedłużenia linii że Stronia
do Bolesławowa (6 km) ze stacjami w Starej Morawie i Bolesławowie. Pomysł
nie został jednak zrealizowany i Stronie Śląskie pozostało stacją końcową.
Kompleks stacji Stronie Śląskie powstał w obecnym kształcie w 1897 roku.
Sama stacja znajduje się w północnej części miasta, na d. terenie miejscowości
Strachocin, której część wraz ze stacją została później włączona do Stronia.
Zespół stacji składa się z drewniano-murowanego budynku dworca o konstrukcji
ryglowej z ładnymi drewnianymi zdobieniami, budynku magazynowego, obok
którego stoi zabytkowy dźwig, murowano-drewnianej wieży ciśnień w końcu
stacji oraz budynków mieszkalnych dla pracowników kolejowych. Budynek
dworcowy stacji Stronie Śląskie pod względem architektonicznym jest podobny
do obiektów stacyjnych w Żelaźnie, Ołdrzychowicach
Kłodzkich i Trzebieszowicach (ten
ostatni spalony w 1996 roku), jednak jest od nich większy, ale tak jak
i one posiada przy wyjściu na peron werandę. Rozplanowanie budynku też
było podobne do pozostałych - w śroku hall, z jego jednej strony kasa
biletowa, z drugiej poczekalnia i bufet (przestał funkcjonować pod koniec
lat 60. XX wieku). Mniej więcej 2 km na północ od stacji Stronie Śląskie
znajduje się jedyny większy obiekt inżynierski na linii Krosnowice Kłodzkie
- Stronie Śląskie - stalowy most nad Białą Lądecką.
W latach 40-tych (1944/45) kursowało na trasie Kłodzko Główne - Stronie
Śląskie 6,5 pary pociągów, a w rozkładzie 1976/77 5,5 pary, ale w tym
wagony bezpośrednie dołączane w Kłodzku do pociagu "Karkonosze"
relacji Kłodzko Główne / Jelenia Góra - Warszawa Wschodnia oraz pociągu
Kudowa Zdrój - Katowice. Pociągi pasażerskie nie kursują do stacji Stronie
Śląskie od 15 marca 2004 roku, zastąpione przez Kolejową Komunikację Autobusową.
:: Stronie Śląskie
jako miasto powstało z połaczenia trzech wsi: Stronia Śląskiego, Strachocina
i Goszowa. Pierwsza wzmianka w dokumentach o Stroniu w pojawiła się w
1346 roku, jako o małej miejscowości obok Strachocina. Od XV wieku w okolicach
Stronia rozwijało się górnictwo i hutnictwo żelaza, które upadło na skutek
zniszczeń wojny 30-letniej, chociaż sama huta żelaza istniała w Strachocinie
jeszcze w XIX wieku i produkowała mi.n. szyny kolejowe. W połowie wieku
XVIII wybudowano na granicy Stronia i Strachocina hutę szkła, by ponad
100 lat później na jej miejscu wznieść nową hutę szkła kryształowego,
nazwaną na cześć właścicielki Stronia Śląskiego i okolic, ks. Marianny
Orańskiej, "Oranienhütte". Na przełomie XIX i XX wieku, po wybudowaniu
linii kolejowej Krosnowice Kłodzkie - Stronie Śląskie, nastąpił taki rozwój
miejscowości, że przeniesiono do niej z upadającego sąsiedniego Bolesławowa
siedzibę gminy. W 1967 roku Stronie Śląskie uzyskało prawa miejskie.
Stronie Śląskie nie posiadajakichś znaczniejszych zabytków. Warto miejscowość
potraktować jako bazę wypadową w Góry Bialskie, Masyw Śnieżnika czy Góry
Złote. W niedalekim Kletnie można obejrzeć największą w Polsce (poza tatrzańskimi)
Jaskinię Niedźwiedzią, odkrytą przy okazji odstrzelenia ściany marmuru
w kamieniołomie w 1966 roku. Odkryto tu m.in. kości niedźwiedzia jaskiniowego,
lwa jaskiniowego i hieny jaskiniowej. Jaskinia Niedźwiedzia jest od 1983
roku udostępniona do zwiedzania. Zwiedzać można również w Stroniu Hutę
Szkła Kryształowego "Violetta".
|